måndag 4 januari 2010

Tillbaka i Lund!

Igår, efter mycket om och men, kom jag tillslut fram till Lund. Jag hade bokat tåg ner. Veolia. Ni vet de som har fått lov att köra tågtrafik under helgerna? Som ett första försök att avreglera monopolet som SJ nu innehar. Jag jublar över att fler konkurrenter släpps in på marknaden. Det gynnar självklart kunderna i form av lägre priser på tågbiljetter. 299 kronor fick jag betala för Stockholm-Lund, vilket kan ställas i jämförelse med SJ som ville ha 849 kronor för sin biljett.

Men...

Veolia har inte de fräschaste tågen. Jag kan ta att det är gamla vagnar, dåligt upplyst (vilket gjorde det svårt för mig att plugga), tar längre tid (fem och en halv timme istället för X2000 som tar fyra timmar och en kvart) osv. Det jag inte kan ta är beskedet från ombordpersonalen på tåget: "Inga toaletter förutom en i vagn nio, fungerar. Men vi i personalen kan spola manuellt åt er om ni ber om det"

Dessutom var tåget kraftigt försenat, vilket förklarades med att samma tåg upp från Malmö, hade blivit försenat. Jaha?

Det slutade med att jag var hemma innanför dörren vid 23. Trött, med tung väska men glad över roliga minnen från julhelgen. Jag känner mig utvilad efter en fantastisk helg och är nu redo att sätta igång med tentaplugget på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar