måndag 12 april 2010

Malmö

Vaknar halv sju imorse. Karin ringer och berättar att en sprängladdning har detonerat vid CRC inatt. Suck. Jaha, what to do? Blixten slår aldrig ner två gånger på samma ställe.. Eller?

Vi åker dit ändå (hade för ovanlighetens skull föreläsningar i Malmö på CRC idag). Mycket riktigt, fönster är krossade och kafeterian är avspärrad för teknisk undersökning. Ändå rätt lugn stämning. Allt rullar på som vanligt.

Jag är glad över att jag valde Lund (halva klassen läser, som bekant, i Malmö from termin fyra). Visst kan man tröttna på akademikerbubblan här i Lund ibland, och jag som är född och uppvuxen i Stockholm, kan absolut se charmen i att åka till en större stad än Lund då och då. Men där går gränsen. Knivdåd, slagsmål, mord, sprängningar av nattklubbar (händer ju var och varannan vecka i Malmö känns det som) och nu även av skolan, det är inte soft på något sätt alls.

Jag blev intervjuad av P4 om det också. De ställde frågor om hur det kändes osv. Vet inte om klippet kom med eller inte. Klart att det hela känns lite obehagligt.

Får se vad polisen kommer fram till. I början av dagen gick de på spåret om att det skulle ha varit djurrättsaktivister som låg bakom det, men nu under eftermiddagen kan man läsa att de jobbar efter en helt annan teori. Vem vill spränga CRC?

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. 1. Jag debatterar inte, av princip, mot någon som inte vågar stå för sin åsikt. Göm dig inte bakom ordet "anonym"!
    2. Min blogg är inte ett forum för rasistiska åsikter.
    3. Nej, det är sant det, jag vill inte ha sådana inlägg i min blogg.

    Jag kommer därför att ta bort dina kommentarer.

    SvaraRadera
  3. Rasistiska åsikter. Vad menar du?

    SvaraRadera