tisdag 15 februari 2011

"Jobb" 8-22? Det är bara att vänja sig!

I dag hade jag avdelningsarbete på infektionen i Lund mellan klockan 08.00-17.00. Efter det, gick jag bara tvärs över korridoren och in på infektionsakuten. Där "jobbade" jag till klockan 22. Drack tre koppar kaffe under dagen.

En patient frågade mig när jag undersökte honom: "Jaså, ni studenter måste också jobba på kvällarna?"
Jag svarade: "Japp. Ingen rast och ingen ro för oss inte. Antar att det finns någon pedagogisk tanke bakom det hela, att vi ska inse att det är så här man jobbar som färdig läkare."

Jag får faktiskt skylla mig lite själv att jag lade det här akutpasset direkt efter en heldag. Tänkte inte på att det hade varit mycket bättre att göra det en dag när vi "bara" hade föreläsningar.

Det var intressant och spännande i kväll i alla fall. Jag hann faktiskt med tre egna patienter. Min handledare hade supermycket att göra (ensamt ansvarig för både avdelningen, akuten och var dessutom infektionskonsult på sjukhuset för natten) så det kändes bra att jag kunde hjälpa till lite och inte bara känna mig i vägen. :)

God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar