tisdag 20 oktober 2009

Anemier, svensk (o-)kunskap, möte och träning

Späckad dag!

Började skolan 8.30 med föreläsning om anemier. Anemi är ett tillstånd då exempelvis hemoglobinvärdet är för lågt. Det är olika värden för män och kvinnor. En vanlig orsak är järnbrist. Typiska symptom är då trötthet, blekhet, rodnad tunga, torr och skör hud och pica (som även ofta drabbar gravida). Men om du någon gång skulle gå till doktorn och få diagnos "järnbrist" ska du inte nöja dig med järntabletter. Orsaken till järnbristen måste alltid utredas! Påminn din doktor om det om han/hon mot förmodan inte skulle utreda saken.

På lunchen visade min klasskompis Erik en oerhört intressant video på youtube. Det var Fredrik Härén som talade på "Kunskapens dag". Han talar om kunskap kontra kreativitet. Att idag räcker det inte med att ha kunskap, man måste kunna kombinera kunskap med nya idéer, som han väljer att kalla det, "nyskap". Ni måste se den, speciellt du mamma! Tror att den föreläsningen skulle tilltala dig mycket. Den är uppdelad i fem delar.

Efter skolan läste jag lite till veckans PBL på SOL. Halv sex träffade jag Alexandra i min klass, mest för att diskutera igenom lite aktuella MSF-frågor, då hon inte kunde vara med på arbetshelgen i Simrishamn. Imorn ska jag på lunchmöte med Maria Bengtsson från MUR (medicinska utbildningsrådet). Vi ska prata om MSF:s mentorskapsprogram som jag numera är ansvarig för, samt undersöka om det finns möjlighet för läkarstudenter att få någon slags form av ledighet mellan terminsskiften (höst/vår).

Därefter var det snabbt iväg på cykeln för att träna på Friskis. Medel/puls stod på schemat. Jag gillar det passet, jag blir glad av det.

Något jag inte blir glad över, är när jag cyklar hemifrån 8.10 på morgonen och kommer hem först 20.40 på kvällen... Vissa dagar är det ok, men i längden blir det jobbigt. Man måste tänka på att varva ner ibland. Det som stör mig mest är när jag och J inte får tid för varandra. Han har visserligen tentaperiod nu och båda två är väldigt aktiva personer på många områden, varför vi måste planera och anstränga oss för att hinna vara med varandra också. För att vara med J, det ger mig energi!

Nu är det dags att sova, hörs snart igen!

1 kommentar:

  1. Suzanne Liljegren24 oktober 2009 kl. 04:42

    Förstår att du gillar Fredrik. Jag tycker han är hur inspirerande som helst. Och han har rätt, det gäller att tänka tvärtom, då hittar man oftast en lösning på "omöjliga" problem.

    SvaraRadera