torsdag 24 mars 2011

Hjälm?

I dag hade vi föreläsning i neurokirurgi med Wilhelm Schalén. Vi fick lära oss "allt" om skalltrauma och blödningar. Vad vi ska göra om vi står där "på sjukhuset i Karlskrona" utan tillgång till neurokirurg och det kommer in en patient med hjärnblödning. Om vi skulle (under vår AT till exempel) behöva utföra en trepanation med hjälp av en neurokirurgs instruktioner över telefon. Läskigt! Känns verkligen som i Grey's Anatomy.

Jag har insett (återigen, gör det då och då) att det är så fruktansvärt idiotiskt att inte använda hjälm när man cyklar. Det har jag vetat sedan jag var fem år visserligen, men trots det har jag (liksom de flesta andra) inte tagit mig för att använda hjälm i längre perioder. För att det är fult. För att det är obekvämt. För att det är jobbigt att släpa med sig en hjälm.

Fortfarande - oerhört dåliga ursäkter.

Jag är bara 25 år och har så mycket tid kvar att leva. Tänk om jag i morgon skulle råka krocka med en av Lunds stadsbussar, på vägen till skolan. Utveckla en epiduralblödning, sjunka i medvetandegrad och avlida innan läkarna på sjukhuset hann rädda mig? För att jag inte ville använda hjälm. Det låter helt absurt med tanke på att jag pluggar till det jag gör, jag vet. Men då ska jag berätta en hemlighet för er: läkarstudenter är inga perfekta människor. Vi tycker också att det är töntigt med hjälm. Inte egentligen, vårt förnuft säger att det är idiotiskt att inte använda det men vår känsla säger annorlunda.

I morgon ska jag ta med mig hjälmen till skolan, jag lovar. Rättelse: jag ska ta mig hjälmen, inte bara ta med den. Som Line i min klass uttryckte det (Line använder faktiskt hjälm): "Nej, men Madde då har väl du helt enkelt ingenting att skydda där uppe, i och med att du inte använder hjälm!". Haha, det var kul.

I dag var det för övrigt strålande sol i Lund. Köpte lite frukt på vägen hem och åt med glass när jag kom hem. Känner mig förkyld. Inte kul. Vill bli frisk till helgen!

Det här vill jag (inte du heller, det kan jag lova) inte ha:















Men gärna det här:














Billig livförsäkring:

1 kommentar:

  1. Skönt för en mamma att höra att du vill använda hjälm!

    SvaraRadera