tisdag 29 mars 2011

"Nämen håll inte på och hälsa så mycket på patienten!"

"Suck. Kandidater ska alltid hålla på och hälsa på patienterna och ta dem i hand. Det är onödigt att gå runt och smitta ner varandra. Nej, ställ er nu bara bakom mig och titta hur jag gör!"

- min handledare för dagen

Hmm... Jag tycker själv att det är bra om min doktor hälsar på mig innan vi pratar. Jag hade absolut velat att kandidater gjorde det om de skulle vara med och lyssna också. De flesta av oss vill inte öppet berätta för hela världen om vad det är som för oss till läkaren. Som jag har skrivit förut, det är en mycket speciell situation som man befinner sig i när man är hos doktorn. Man berättar om saker som man kanske inte berättat för någon annan. Man blir undersökt från topp till tå och många känner sig generade inför detta. Att dessutom ha tre kandidater som står och stirrar ut en medan man berättar och klär av sig - helt exponerad - gör det inte mer avslappnat för patienten.

Enligt min handledare i dag skulle vi kandidater i alla fall inte hälsa på patienten. Vi skulle hålla oss bakom handledaren och titta hur han gjorde. Lite som: se och lär. Efter undersökningen sa handledaren: "Tvätta nu av era händer och sprita ordentligt! Vi har varit i närheten av sår och det är en massa bakterier där som vi inte vill ha." (detta inför patienten som fortfarande var kvar i rummet. Sedan lade han åter till, med ett skratt: "Så ni inte går runt och hälsar på andra och sprider bakterier runt omkring er!"

Efter att vår handledare hade gått ut ur rummet, gick jag fram till patienten, log och och sa:

"Jag ska berätta en hemlighet för dig. Vi kandidater tvättar och spritar alltid våra armar och händer, mellan varje patientbesök, så du ska inte vara orolig."

Patienten log tillbaka i samförstånd. Jag tror att han mycket väl uppfattade det konstiga i vad vår handledare hade sagt till oss.

Själv kommer jag ihåg en gång, när jag var hos doktorn. Jag hade varit förkyld en längre period och när doktorn till slut ropade upp mitt namn i väntrummet: "Sofie Liljegren?" (jag heter Sofie Madeleine och många tror därför att Sofie är mitt tilltalsnamn) och jag gick för att möta honom, sträckte jag fram handen för att hälsa. Han drog undan sin hand och sa: "Jag tar helst inte i din hand nu när du har ont i halsen." Jag kommer ihåg att jag blev irriterad och undrade över om detta innebar att han alltså inte tvättade sig mellan varje patient. Usch...

Vad tycker ni? Ska man hälsa på sin patient genom att ta i hand? Eller som min handledare föreslog: bocka eller niga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar