söndag 3 april 2011

Jag har ju precis tränat, då kan jag ju ta en cigg! Eller?

Nej!

Igår när jag kom ut från gymmet stod tre unga tjejer och rökte utanför. Alla dessa hade jag precis tränat med i gymmet. Varför rökte de? Det gick inte riktigt ihop i min hjärna. När jag såg dem uppe på gymmet verkade alla rätt hurtiga och vältränade av sig, så det blev lite felkoppling när jag såg dem stå och röka direkt utanför. Så synd att förstöra sin kropp på det sättet.

Jag har förstått att det är rent ut sagt ett helvete att sluta röka och försöka bli av med sitt beroende. Jag vet inte själv eftersom att jag inte varit i situationen. En stor eloge till alla rökare som försöker sluta! Visste ni att vi som läkare faktiskt kan göra mycket för att hjälpa rökare till ett rökfritt liv? Bara genom att vi tar upp frågan med en patient om rökstopp, visar forskning att de patienter som därefter lyckas sluta röka ökar från 2-3 % till 5-6 % efter ett år. Bara för att en läkare har frågat dem. Tänk vilken impact vi som läkare har på våra patienter! Det är fascinerande tycker jag och den respekten som man ofta får per automatik för att man bär en vit rock, får inte missbrukas. Här ser vi ett exempel på när detta fenomen kan utnyttjas till något väldigt bra för patienten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar