torsdag 13 oktober 2011

Förebild vare sig man vill vara det eller inte

"Ni kommer att vara förebilder för era adepter, oavsett om ni vill det eller inte"

Så sa Staffan Johansson, studentpastor från Linköping, när han pratade under Fadderverksamhetens inspirationskväll ikväll. Det är så sant. Klart att man ser upp till äldrekursare när man kommer som ny till en utbildning. De har ju liksom klarat av så mycket av det man själv har framför sig och det inger respekt.

Vilken kväll! Känner mig mer sugen än någonsin på att få träffa mina adepter och sätta igång med våra träffar. Jag ska vara fadder tillsammans med Johanna i kursen under mig. Vi lärde känna varandra under deras nollning, då jag nollade Johanna. Kommer bli riktigt bra det här.

Jag önskar att det hade funnits ett liknande koncept när jag var ny på läkarprogrammet i Lund. Att kunna snacka helt öppet och fritt om sina tankar kring livet i största allmänhet. Jag hoppas att projektet faller väl ut. Det här är något som MSF Skåne jobbat med länge och varit initiativtagare till. Jag är glad och stolt över att det nu är igång. 

Under kvällen fick vi, som sagt, lyssna till Staffan Johansson som på ett underhållande och avväpnande sätt berättade om ledarskap och fadder-adept-relationen. Vi fick också göra värderingsövningar, det var bra. Åse Feltborg, studievägledare vid Medicinska Fakulteten, pratade sedan om stress och stresshantering. Ett bra inslag i kvällen. Jag tror att många av de nya studenterna kommer att ha många tankar och funderingar kring just studiestress.

Nu är det dags för mig att sova. Har blivit förkyld i veckan och behöver varje timme jag kan få. Som Åse sa: "Du har en krävande men förstående arbetsgivare - arbetsgivaren är du själv". En arbetsgivare vill att personalen skall vara utvilad. Så god natt alla!

Bilden är tagen i våras på Djurgården. Kände att jag ville se lite vårblommor innan den kalla vintern är här. Idag var det kyligt men soligt i Lund. 

2 kommentarer:

  1. Du kommer att bli en fantastisk fadder Madde, det är jag övertygad om! :)

    SvaraRadera