tisdag 30 mars 2010

Grattis Pappa, Marie och Örebro!

Tredje gången gillt. Örebro Universitet har vid två tidigare tillfällen ansökt om att få starta läkarutbildning, men fått ansökningarna avslagna. Idag kom beskedet från Högskoleverket (HSV), som de hade längtat efter, Örebro Universitet får starta läkarutbildning.

Vi de två tidigare tillfällena har HSV avslagit med hänvisning till brist på kompetens hos lärare och att man inte ansåg att Örebro Universitet hade vad som krävdes för att klara av att utbilda läkare.

Det är första gången på 25 år som ett nytt lärosäte får utbilda läkare. Jag önskar Örebro Universitet och deras framtida läkarstudenter lycka till!

Idag åker jag hem för påsklov. Ska bli så skönt. Ikväll ska vi fira Pappa och Marie, som båda två fyller år idag. Nu ska jag se ett avsnitt av SVT:s programserie "Kvartersdoktorn". Efter tips från min kompis Sofie (som inte heller läser till läkare, men väl tandläkare) så kollade jag på ett avsnitt på SVT Play. Så himla trevligt och mysigt program. Sådär som de jobbar (Maria vårdcentral på Södermalm i Stockholm) vill jag också ha det när jag "blir stor".








Det här ser inte så tokigt ut!

1 kommentar: