torsdag 14 oktober 2010

Psykisk ohälsa - vanligare än vad ni tror

Såg precis "Inferno" på Kunskapskanalen. Ett program om psykisk ohälsa. Väldigt bra och fint berättat. Ikväll handlade det om personer som lider av bipolär sjukdom.

Psykisk ohälsa är vanligare än vad de flesta tror. Jag kan säga att när jag sitter på kliniken (oavsett vilken avdelning jag auskulterar på för tillfället) och läser journaler innan jag träffar patienterna, så står det i var och varannans medicinlista att de äter olika mediciner mot psykiska problem. Ett av de vanligare preparaten är s.k. SSRI-preparat. SSRI står för Selective Serotonin Reuptake Inhibitor och är alltså medicin som hindrar återupptaget av neurotransmittorn serotonin i hjärnans nerver.

Jag vet att för många personer är psykisk ohälsa något lite läskigt och konstigt. Det förstår jag, för många tror fortfarande att personer som lider av psykisk sjukdom är lite "knäppa i huvudet", obehagliga och farliga. Det finns tusen och en diagnoser även för hjärnan! Alla med psykisk sjukdom är inte potentiella massmördare. För övrigt finns det "psykiskt stabila" människor som kan begå hemska brott och andra saker ändå. Jag vill understryka att för mig är det inte konstigare att ha en psykisk sjukdom än en somatisk. Varför skulle det vara mer skamfyllt att äta mediciner mot psykiska problem än mot bakterier i magen? Egentligen?

Så stå på er alla med psykisk ohälsa! Det är bra att program som "Inferno" sänds, så att folk får se att vem som helst (precis som att vi alla kan ramla och bryta benet i skidbacken) kan drabbas och att det absolut inte betyder slutet på livet för att man får en psykisk sjukdom som diagnos.

1 kommentar:

  1. så grymt bra sagt! verkligen! jag sitter nog hellre inlåst en dag i en hiss med ett nutcase än en person med typ... diarre. alla gånger!

    och ärligt - vem är egentligen inte lite crazy?

    SvaraRadera