lördag 2 oktober 2010

Akutläkare? Ja, kanske!

Avslutat min andra jour på akuten. Det var minst lika fascinerande, utmanande och roligt som förra gången! I morse, när klockan ringde vid halv sju var jag dock inte så pigg på att jobba. När jag numer går på klinik hela dagarna, är de där sovmorgnarna på lördag och söndag väääldigt viktiga.

Vid 10-tiden var jag redan hungrig. Störigt, minst två timmar kvar till lunch. Efter det vet jag inte riktigt vad som hände för hungerkänslan försvann och jag åt inte förrän vid 15 (skulle sluta 16).. Fick ta två egna patienter varav en av dem var en "prio 2". Det finns prio 1-7 ungefär så det var självklart spännande. Jag gjorde några kliniska fynd på den patienten som min handledare också bekräftade, det kändes skönt.

En del trauma idag med. Ett av dem var en liten pojke. Då kände jag återigen att barnläkare är absolut något av de specialiteter som ligger närmast till just nu för mig, när jag funderar på min framtid. Stackarn var rätt skakig och tyckte det var fruktansvärt hemskt med sprutor och allt runt omkring. En barnkirurg kom ner och tittade också och pojken blev lite lugnare.

Min handledare för dagen hette Gudmundur Gunnarsson och var akutläkare. Akutläkare kanske är något för mig ändå? Jag gillar tempot och att det kommer in alla typer av patienter med alla typer av problem. Jag har lärt mig en massa bara av de här två gångerna också, vilket är väldigt kul.

Apropå det jag skrev om igår, att Lund är en så liten stad, så har jag båda de här gångerna personligen känt eller i alla fall känt till patienterna som kommer in till akuten. Då gäller det att använda omdömet. En gång kom det in en patient med akuta insättande, mycket svåra smärtor som krävde en mer ingående och ganska obehaglig, kroppslig undersökning. Förstås ett oerhört spännande fall sett ur en läkarstudents ögon så jag följde med min handledare in. När vi kom in i rummet, upptäckte jag att patientens partner var med och partnern är en vän till mig. Då var det självklart för mig att gå ut därifrån. Man måste använda sunt förnuft. Jag tror att det var rätt beslut i den situationen.

Igår hade jag och J en jättemysig kväll. Vi lagade god mat och kollade på film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar