onsdag 20 oktober 2010

Så var vintern här

Nu har snön kommit! Skittrist! Eller?

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag är en läkarstudent som undrar hur du fick ditt jobb på neonatalen? Har du några tips annars på bra sommarjobb för prekliniska läkarstudenter? Ha det så bra!

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!

    Jag sökte jobbet helt enkelt. Det var tuff konkurrens med många sökande och jag som då "bara" hade läst tre terminer förstod att det var svårt att få. Sen ringde de från Karolinska och frågade om jag kunde komma på intervju. Blev jätteglad och intervjun gick uppenbarligen prima i och med att jag fick jobbet.

    Så mitt tips är: sök! Även om folk säger till dig att det inte går för att du "bara har läst x terminer". Kolla på mig, det gick!

    Ett annat tips är att jobba som vårdbiträde på äldreboende (vilket jag har gjort tidigare). Bara att ha erfarenhet av att jobba inom vården är alltid bra. Det är lättare att förstå patienter och anhöriga, när man sedan kommer ut på klinik och ska agera doktor.

    Till Norge är det många som åker under somrarna. Du kan jobba både via bemanningsföretag eller direkt i kommunen som du åker till. Där kan de flesta preklin-studenter jobba som "hjelpepleier" (motsvarar vårt vårdbiträde/uska). När du läst fler terminer i Sverige kan du så småningom jobba som "sykepleier" (motsvarande ssk i Sverige).

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Stort tack för ditt svar! Men det var alltså en tjänst som undersköterska som utlystes?

    SvaraRadera