måndag 6 september 2010

Akut plugg-svikt

Första dagen på min njurplacering. Vi började med föreläsning om akut njursvikt. So far, so good. Alltid bra med repetition (det var trots allt länge sen jag läste om njurarnas sjukdomar under patologikursen).

Vår handledare presenterar olika fall. Ex. "Man 34 år, inkommer med smärtor i buken. Känd missbrukare sedan tidigare. Varit på fest under gårdagen och druckit alkohol samt brukat narkotika...osv" Därefter kastas frågorna emot oss; "Vad har han drabbats av?", "Varför?", "Vad gör du?", "Vilka prover beställer du?", "Vilka undersökningar genomför du?", "Hur går du vidare med behandlingen?"

Jag kände mig lagom pigg så tidigt på morgonen, efter en intensiv men rolig arbetshelg med MSF i Åhus och hängde inte riktigt med. Hur var det nu? Kände direkt att jag drabbats av akut plugg-svikt. Tror det här med klinik är lite av en vanesak. Vi kastas in i det men vi kommer vänja oss och hänga med vi också. Till slut. Idag var det lite chockartat bara. Men det löser sig!

Handledaren verkar jättebra och jag blev faktiskt riktigt taggad till att läsa. Om några veckor kommer jag och mina klasskompisar att själva ansvara för en del av akuten här i Lund. Skönt att få lite warm up innan dess...



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul, har hittat din blogg.. ha ha har själv en oxå. http://kildenlive.blogspot.com
    Om du kommer ihåg mej så e jag Kicki uska´n på Neo/Ds.
    Hoppas du har det bra? Roligt o läsa om dina studier osv. Lycka till och välkommen o titta till oss ibland. Kram

    SvaraRadera
  2. Klart jag kommer ihåg dig Kicki! Hur har du det? Jag ska läsa din blogg! Stor kram och hälsa alla

    SvaraRadera