onsdag 29 september 2010

Övning ger färdighet

Punkterade en artär igår (för att kunna ta en artärgas måste man göra det). Rätt coolt. Egentligen är det lite konstigt tycker jag, att sjuksköterskor (som tar blodprov hela dagarna) inte får ta artärgaser utan delegering på det från en läkare.

Själv fick jag göra det på en gång (för första gången i mitt liv) igår. Min handledare sa att det bara var att göra det. Öva, öva, öva. Klart jag ville det!

Men... min lillasyster Louise (som studerar till sjuksköterska) och hennes kursare måste öva på platskuddar i flera veckor, innan de får ta ett vanligt venöst prov. Hmm... Jag som läkarstudent är givetvis född med kunskapen och erfarenheten av att ta artärprov? Alltså ingen fara för mig, jag tyckte det var kul och jag gör det gärna på patienter om min handledare skulle be mig, men varför får inte sjuksköterskorna göra det?

Aja. Imorn är det casepresentation i Malmö. Petra och jag träffade en patient idag som hade en intressant sjukhistoria. Det är den vi ska redovisa för de andra imorn.

3 kommentarer:

  1. Hittade ditt inlägg när jag googlade på blodgasprov. Jag blev nämligen utsatt för detta två gånger idag, och det var INTE kul! Jag är inte rädd för nålar, fick ett dropp satt utan minsta problem, men fy tusan vad ont det gjorde när läkaren grävde med nålen djupt i min handled! Den första tog nog nästan en minut på sig, efteråt var handen nästan förlamad i en timme och det gjorde skitont i handleden! Den andra doktorn var försiktigare och snabbare, men han tog provet på samma hand så det gjorde ONT i alla fall :-(

    SvaraRadera
  2. Hej Gammelmamman!

    Usch då. Nej, det är inte roligt när någon tar en blodgas på en (vi har övat på varandra i klassen, så jag vet hur ont det gör). Det är ibland ganska så svårt att hitta artären. Den kan sitta lite knepigt till. Förhoppningsvis gör det inte lika ont nästa gång du behöver bli utsatt för det!

    SvaraRadera
  3. Nu hittade jag denna tråd 14 år senare 😄 Tänk vad tekniken har gått framåt i vården. Nu behöver man bara ta blodgas i vissa fall. Men då kan man ju bli orolig och undra om färdigheten att göra det kommer gå förlorad. Man misslyckade att göra det på mig nyligen då jag har en speciell hud och ven problematik (EDS). https://akuten.li/mythbuster-handleden-har-lidit-nog/

    SvaraRadera