torsdag 23 september 2010

Min första jour på akuten!


Min första akutjour avklarad!

Det var egentligen tänkt att jag skulle gå 17-22, men jag kom hem vid 01... Det gör faktiskt inget. Värt att stanna kvar. Fick ta egna patienter, undersöka, diktera och komma med förslag på utredningar och möjliga diagnoser.

Måste erkänna att jag var rätt nervös innan. När jag kom dit, träffade jag en läkare som direkt gav mig en bibba med papper om en kvinna som sökte akut. Han tyckte absolut att jag skulle undersöka henne själv och sen berätta för honom om mina fynd.

Jag: "Ok, det låter bra, det gör jag gärna, men jag vill bara berätta för dig att det här är min första akutjour någonsin."
Han: "Ja, men det är bara att sätta igång, såhär är det att vara läkare!"

Sagt och gjort. Jag tog min bibba med papper som innehöll EKG, labsvar, kort anamnes och remiss och gick in till patienten. Stackarn hade fått vänta länge (hallå, det är akuten, det är väl snarare regel än undantag att man får vänta?). Pratade, undersökte och funderade.

Mitt i allt kom traumalarm med både potentiella strokes och trafikolyckor på samma gång. Min patient fick snällt vänta. Nu var det någon annan som behövde vår hjälp snabbare. En "prio etta".

Runt 23-tiden var vi klara med det mest akuta. Gick tillbaka till min patient, som vid det här laget hade varit iväg på kompletterande undersökning på annat ställe (jag hade skickat remissen, så nöjd, haha! :D). Vi diskuterade vad det visade och pratade behandling och uppföljning.

Därefter var det "bara" det lilla diktatet och den andra remissen kvar. Trevande började jag mitt livs allra första diktat: "Eh, hej, det här är medicine kandidat Madeleine Liljegren som eh dikterar för doktor Ulf Ekelund, läkare på medicinakuten punkt. Det gäller patient X...Jag som dikterar heter alltså Madeleine Liljegren och jag går termin sex på läkarprogrammet....*onödigt lång paus* (hade inte fattat hur man stoppade diktafonen, haha) punkt...och jag vill bara berätta för er som lyssnar att det här är min första jour, så eh... jag hoppas att det blir bra! *skratt* Punkt ni får ha överseende med mitt diktat punkt."

Blablabla...blablabla... ojdå, sådär heter det ju inte... spola tillbaka, spela in på nytt... "jo, alltså vi vill beställa en lungscintigrafi punkt, eller jag menar nej, inte det utan".. äsch, spola tillbaka, spela in igen, "jo vi vill alltså beställa en skiktröntgen, en röntgen pulm punkt...."

Sådär höll jag på ett tag. Det hela blev nästan tio minuter långt. Avslutade i alla fall med att tacka läkarsekreterarna för uppmärksamheten och för deras tålamod. Haha. Jaja, det gick nog bra!

Min handledare var i alla fall kanon! Jag fick bra handledning och han var duktig och svarade på frågor, såg till att jag fick se saker (som man inte ser varje dag direkt) men lät mig ändå ta mycket eget ansvar. Känner mig mer lugn nu inför nästa jour, som jag har nästa helg. Ser fram emot den!

Nu ska jag sova. Tack för uppmärksamheten och tålamodet om ni nu har läst såhär långt! ;)

2 kommentarer:

  1. Åh, det låter väldigt spännande och lärorikt. Och tänk vilken tur lundaborna har som får komma till Dr Liljegren!

    SvaraRadera
  2. hahah åh jag älskar dig madde! skrattade till för mig själv. men men, bra jobbat.

    SvaraRadera