torsdag 5 november 2009

Lab

Ska snart iväg på lab. I måndags odlade vi bakterier från urin- och svalgprov. Idag ska vi se resultatet. Spännande, spännande.

Igår hade vi möte med MSF:s lokala styrelse och efter det var jag på spel- och vinkväll hemma hos Karin. Det var trevligt! Vi spelade "Jägersro" och hör och häpna, jag kom tvåa.

Idag skulle J iväg med LINC till Köpenhamn för att träffa representanter för Danske Bank. Han var såå fin när han skulle iväg! Jag fick hjälpa till att knäppa sista skjortknappen, skjortan har blivit lite för liten för honom... Han lovade mig dock att direkt knäppa upp knappen om han skulle få svimningskänslor.

Visste ni förresten varför man kan svimma av att hyperventilera (dvs andas in väldigt snabbt länge och inte andas ut så mycket)? När vi andas, andas vi in syre och ut koldioxid. Att andas för mycket, hur kan det leda till svimning? Tänker ni kanske, syre är ju bra? Visst är det så. Men vi behöver faktiskt koldioxiden också. Koldioxid verkar utvidgande på blodkärlen i kroppen. Om balansen mellan syre och koldioxid rubbas och vi får för "lite" koldioxid, så snörps kärlen ihop. Det första man märker då är att kärlen till hjärnan blir för trånga, vi får inte tillräckligt med blod till hjärnan, varför vi får flimmer framför ögonen m.m.

Oj, nu fick jag plötsligt lite bråttom här. Laben börjar 13 prick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar