måndag 30 november 2009

Tränings- och hjärtvärk

Uaah! Kan knappt gå efter mitt och J:s gympass igår. Nu förstår jag att de muskler jag lärt mig och tittat på i min Sobotta-atlas finns på riktigt och inte alls är en illusion skapad av någon anatomikonstnär. Känns i och för sig bra att veta att jag faktiskt har dem själv. Eller nåt.

Den här veckan är jag ordförande i vår PBL-grupp. Det innebär att de andra förväntar sig att jag ska ha stenkoll (nåja) på veckans fall på fredag och presentera en förträfflig dagordning. Vi får se hur det blir med den saken. Veckans patient, "Börje", kommer in med smärtor i bröst och vänster arm. Vi får se på hans EKG och vi misstänker en trombos i armen. Studiemålen för den här veckan är bl.a. arytmier (ex. förmaksflimmer) och klaffel (ex. aortastenos). Hjärta, hjärta, hjärta. Klassen fick i princip en kollektiv utskällning av föreläsaren Bo Hedén (överläkare på klinisk fysiologi i Lund) i dag för att vi inte riktigt kunde minnas vilket kranskärl som försörjde den inferiora (nedre) delen av hjärtat (rätta svaret var arteria coronaris dextra). "Det här MÅSTE ni kunna, det är BASALT!!". Borde nog repetera min anatomi.

På torsdag får jag finbesök; mamma kommer ner och stannar ända till söndag! Mysigt.

Nu ska jag plugga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar