fredag 20 november 2009

Ventilation

Det är fel på min ventilation i köket. Varje gång jag steker något, typ kyckling eller vad som helst, osar det så mycket att brandvarnaren går igång. Lagom roligt. Har kontaktat min bovärd, han skulle be någon snickare att kolla på det.

Apropå ventilation, så har jag pratat med mamma idag på telefon. Det är alltid så skönt att prata av sig med henne när jag är lite ledsen, att få ventilera mina tankar. Mamma påminde mig om (precis som J sade till mig igår) att jag i framtiden inte kommer att jobba med döda människor på det sättet som jag gjorde igår, bara för att jag är läkare. Jag vill ju faktiskt inte bli patolog.

Att läsa till läkare känns helt rätt för mig. Igår fick jag dock en känsla av tveksamhet till mitt yrkesval. Känslorna tog nog över. Det är något jag måste öva på, att koppla bort min empati för människor då och då. Eller, kanske inte koppla bort, men inte vara så engagerad i människor, så att jag liksom gör deras problem till mina. Förstår ni hur jag menar?

En otroligt bra handledare till mig sade när jag praktiserade en dag på vårdcentralen där hon jobbar: "Du får inte engagera dig till hundra procent i varje patient du träffar. Då kommer du till slut att gå in i väggen. Gör inte om samma misstag som jag gjorde."

Jag tog verkligen åt mig av det hon sade. Jag vet att jag har lätt för att lyssna på människor, visa empati och så, men jag får inte glömma bort mig själv i allt. Om inte jag mår bra, tror jag det blir svårt för mig att göra ett bra jobb som läkare.

Nu blir det bio! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar