måndag 9 november 2009

Vaccinera er!

Jag har fått en kallelse och skall infinna mig vid min vårdcentral nu på onsdag. För mig är det en självklarhet att jag tar vaccinet. Inte främst för min egen skull, men för andras. För de som av någon anledning inte har lika starkt immunförsvar. Det gäller att tänka stort, på hela "flocken" och inte mest på sig själv. Jag är inte rädd för att jag personligen skulle råka illa ut, men tänk om jag skulle smitta någon annan, svagare person. Usch, hemska tanke. Dessutom ska jag jobba på neonatalen i jul igen. Vore förödande om en liten bebis blev sjuk pga mig.

Idag var en lång dag i skolan. Hela den här veckan kommer vara rätt mastig. Det är mycket schemalagd tid + att vi har en heeel del att läsa. Den här veckan behandlar vi CNS-infektioner. Dvs infektioner i centrala nervsystemet (hjärnan och ryggmärgen). Ovanpå det ska vi dessutom läsa om demyeliniserande sjukdomar (ex. MS), neurodegenerativa sjukdomar (ex. Alzheimers) och hjärntumörer. Sjukt intressant och spännande men som sagt, mycket på en gång.

Efter skolan satt jag på UsiL och pluggade med några i klassen. Därefter gick jag till Kalmar nation för att träffa lillasyster Louise och käka på deras måndagsmiddag "Biffen". Sjukt gott och trevligt var det! Vi kom fram till att vi borde käka mer på nation. Guld om man inte orkar laga mat själv. Inte alls dyrt heller. Jag tror jag tar studentpriserna i Lund lite för givet. Har i och för sig några år kvar här, men ändå, det gäller att passa på!

Något som var mindre trevligt, var att vi råkade sätta oss precis bredvid någon slags fläkt, eller utsug. Vi blev rätt nedkylda. Inte bra, såhär i influensatider. Kände faktiskt tidigare idag, en sån där "stickningskänsla" i näsan. Ni vet som man känner precis innan man blir förkyld? Hoppas inte att jag blir sjuk! För övrigt har ni säkert fått höra att man kan bli sjuk av att vara ute i kylan. Det stämmer inte helt. Man blir självklart inte sjuk av kylan i sig. Däremot, om man redan är infekterad med exempelvis ett virus, så har försök visat att viruset trivs bättre i nedkylda slemhinnor.

Nu ska jag ta tag i lite MSF-arbete, Mentorskapsprojektet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar